top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תהלית

על המלאכים (ויש גם מתכון)


הבוקר פגשתי מלאך. זה לא קורה בכל יום. יש כאלה שיגידו שלא פגשו מלאך אף פעם בחיים. למלאך שלי לא היו כנפיים. המלאך שלי לא הייתה טהורה או משהו כזה וגם לא יפה במיוחד. המלאך שלי הקשיבה בעניין כששאלה לשמי בקופה של ארומה. היא הגישה לי קפה עם ציור של לב ואמרה לי "תראי איזה לב גדול עשו במיוחד בשבילך". אז היא הסתכלה עליי וראיתי איך נשפך לה האור מהירוק של העיניים. היא נתנה לי את קוביית השוקולד שהם תמיד נותנים, אבל אחרת. מהלב. כמו הלב שמישהו צייר לי היום על הקפה. "הבוקר פגשתי מלאך", מלמלתי תודה והמשכתי ללכת...

את הסיפור הקטן הזה כתבתי לפני מספר שנים, אחרי בוקר שגרתי של סידורים וקפה שהוליד מפגש עם בחורה שליטפה לי את הלב.


בתחילת השנה, בזמן שכתבתי תכנית לימודים שנתית, עלה לי הרעיון של פיסול דמות מלאך מעיסת נייר. לא שיערתי שהנושא יצור בלבול כה רב, גם בקרב התלמידים הצעירים שלנו ולהפתעתי גם בקרב קבוצת הנשים.

מה זה מלאך? זה אל? פיה? האם למלאך יש תמיד כנפיים? האם הוא לובש דמות אדם? ואילו כוחות יש לו? מה זה בעצם מלאך?


מלאכים קימים באמונות היהודית, הנוצרית והמוסלמית. במהותם המלאכים הם יצורים על טבעיים, רוחניים וחסרי גוף. משמעותה של המילה העברית "מלאך" היא שליח (גם אנושי), אולם בשל התייחסויות רבות למלאך ה' בתנ'"ך קיבלה המילה את משמעותה הדתית הנוכחית.


ביהדות, עוד בתקופת המקרא, ניתן למצוא סיפורים המעידים על המצאותן של ישויות רוחניות רבות הבאות לסייע לאדם בשעת מצוקה ומשבר. כך למשל מתואר המפגש של אברהם אבינו עם שלושת המלאכים. על פי חז"ל, כשחיפש יוסף את אחיו - פגש באיש שהיה למעשה המלאך גבריאל. חז"ל גרסו כי המלאכים הם ישויות ממשיות ויש להם נוכחות ותנועה וכי הם מעורבים בחיי היומיום של בני האדם. לדעת חז"ל לכל מלאך יש ייעוד ותפקיד ככתוב "אין לך עשב ועשב מלמטה שאין ממונה עליו מלמעלה, ושומר אותו, ומכה אותו, ואומר לו גדל" (זהר ובב"ר, י') .


בנצרות, תפקידם העיקרי של המלאכים הוא להלל ולשבח את האל. ישו מוקף במלאכים הסוגדים לו ומשרתים אותו. בברית החדשה מסופר על מסירת דבר האל למרים, אמו של ישו, על ידי מלאך "בחודש השישי נשלח המלאך גבריאל מאת האלוהים לעיר בגליל אשר שמה נצרת, אל בתולה מאורסת לאיש מבית דוד ושמו יוסף ושם הבתולה מרים 'שמחי, ברוכת החסד, ה' עמך', אמר המלאך בהיכנסו לחדרה. היא נדהמה לשמע הדבר וחשבה בליבה מה טיבה של הברכה הזאת. 'אל תפחדי, מרים', אמר לה המלאך, ״כי מצאת חן לפני אלוהים. הנה תהרי ותלדי בן, ותקראי שמו ישוע. הוא גדול יהיה ובן עליון יקרא, וה' אלוהים ייתן לו את כיסא דוד אביו. וימלוך על בית יעקב לעולמים ולמלכותו אין קץ״ (הבשורה על פי לוקאס א, 26- 31).


באסלאם מוטל על המלאך השומר של כל אדם לתעד את מעשיו לקראת יום הדין אז יפתחו הספרים שהמעשים כתובים בהם ועל פיהם יגזר דינו של האדם. המלאכים ממלאים גם תפקידים הקשורים בניהול העולם: כך למשל הם אחראים על ירידת הגשמים ומשגיחים על עוברים בבטן אמם.

בחזון המלאכים מתוארים המלאכים כשליחים המכונפים של אללה ולהם שתיים, שלוש ואפילו ארבע כנפיים:

"יהולל שם ד' בורא השמים והארץ! הוא שם את המלאכים לשלוחיו, ויאזרם בשתים או שלש או ארבע כנפים; הוא שת לברואיו את אשר חפץ, והוא אדיר על הכל" (הקוראן סורה 35, פסוק א')



במסגרת חיפוש חומר אודות התפתחות דמות המלאך באמנות נתקלתי בעבודה סמינריונית מרתקת של ד"ר שיר אלוני מהאוניברסיטה העברית. בעבודתה סוקרת ד"ר אלוני את ההתפתחות האיקונוגרפית של דמות המלאך המכונף באמנות היהודית ובאמנות הנוצרית הקדומות. עד המאה החמישית לסה"נ הוצג המלאך ביצירות אמנות כדמות אנושית, גברית בדרך כלל, וחסרת כנפיים. כדי לאפשר את זיהוי הדמות ותפקידה בסיפור התנכ"י השתמשו בסימני היכר מיוחדים אבל לרוב הסתמכו על ההקשר האיקנוגרפי שבו הוצגה. ציורים אלה ניתן לראות בציורי קיר מוקדמים בבתי כנסת או בחדרי קבורה נוצריים. בהמשך התפתחה דמות המלאך המכנוף כפי שאנו מכירים. חוקרי אמנות טוענים כי דמות המלאך המכונף הופיעה ביהדות הרבה לפני הופעת הכנפיים בנצרות, בחזיונות הנביאים ובפרט "הכרובים והשרפים" שהיו גורם ההשפעה המשמעותי ביותר על היוצרות דגם המלאך המכונף.


מעניין היה לראות שבעבודה על המלאכים בסטודיו כולם התחברו באופן אינטואיטיבי למודל של המלאך המכונף. דמות זו השתרשה כנראה בתודעה הקולטיבית וכך גם עוצבו הפסלים. לכל מלאך שנוצר היה סיפור בריאה משלו.

אז הנה סיפורם של כמה מהמלאכים.



 

המלאכים מסטודיו ספירלה

המלאך של הנסיך הקטן

מלאך זה מזכיר בלבושו את הנסיך אך ראשו קירח. עם השנים הוא גם גידל כרס קטנה. הוא שומר על הנסיך במסעו לחיפוש המשמעות.




המלאכית של כיפה אדומה

מלאכית זו לבושה בכיפה אדומה, אך מתחת לגלימה מבצבץ גופה העשוי מפרחים וכנפייה עשויות מעלים. היא עדינה וקלילה אך אל תתנו למראה שלה לבלבל אתכם, היא קשוחה זאתי.


מלאכית הפלמנקו

שתי מלאכיות כאלו נבראו בסטודיו. האחת של ילדה בכיתה ה' והשנייה של תלמידה מקבוצת הנשים שלנו. שתי המלאכיות האלו אחראיות לאנרגיות, לקצב וליופי של ריקוד הפלמנקו. הן גם אחראיות לשחרור שרירי שוק תפוסים.



מלאכית הפרחים

מלאכית זו דואגת למחזור הצמיחה בטבע, בזכותה באביב אנו משתכרים מריח הפריחה. היא טוענת שהיא המציאה את ריח פריחת ההדרים ואפילו הוציאה פטנט על שמה.


אז מה אתם אומרים? מתחשק לכם לפסל מלאך משלכם?


 

מתכון להכנת מלאך




החומרים הדרושים

- בקבוק פלסטיק

- כדור קלקר

- עיתונים

- עיסת נייר

- צבעי אקריליק

- מסקינג - טייפ

- מספריים


אופן ההכנה

נחשוב על המלאך שאנו רוצים לפסל ונכין סקיצה על דף.

נפתח את בקבוק הפלסטיק ונדחס פנימה עיתונים (אני משתמשת במקל או בעיפרון) עד שאי אפשר יותר למעוך את הבקבוק, נסגור את הפקק.

נחבר את כדור הקלקר לצוואר הבקבוק בעזרת מסקינג-טייפ (סומכת עליכם שתמצאו שיטה איך לעשות זאת).

נכסה את את כל המבנה הזה במסקינג - טייפ (גם את הראש וגם את הגוף).

נכין כנפיים ממפל. נצייר כנף אחת, נגזור ונעתיק אותה בעזרת טוש. נכסה את שתי הכנפיים במסקינג-טייפ ונחבר למלאך.

נכסה את כל המבנה הזה בעדינות בעיסת נייר רכה (מתכון נוסף בהמשך).

ניתן לפסל להתייבש (בקיץ זה לוקח כחמישה ימים בערך) ונצבע בצבע אקרילי. נוסיף כל חומר נוסף בעזרת דבק מתאים (מוזמנים להתייעץ איתי).

זהו, המלאך שלכם מוכן.


מתכון להכנסת עיסת נייר


החומרים הדרושים

- גליל נייר טואלט (כמה שיותר עבה וכמה שפחות איכותי)

- גיגית גדולה

- ציפית של כרית

- דבק פלסטי

- דבק טפטים באבקה (להכין לפי הוראות היצרן)


אופן ההכנה

נפרק גליל נייר טואלט שלם לתוך הגיגית

נמלא מים כמעט עד הסוף

בעדינות נפורר את הנייר במים (עד שכולו יצוף ולא יצאו גושים)

נכניס הכול לתוך הציפית של הכרית ונסחט היטב עד שלא ישארו מים

נפורר את הנייר לחתיכות קטנטנות (כמו גרגרי אורז) זה לוקח משהו כמו רבע שעה,תשקיעו, זה ישתלם בהמשך.

נוסיף דבק פלסטי בנדיבות (משהו כמו סיבוב שלם של דבק בקערה על כל גליל נייר טואלט) וניצור בצק רך ודביק

נוסיף 2/3 כפות דבק טפטים ונלוש היטב

זהו, העיסה מוכנה.


אשמח אם תשלחו לי את המלאכים שלכם hilit.kfir@gmail.com


-

297 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

המתנה

bottom of page